reede, 3. juuli 2009

Ennetav pressiteade alati ei aita. Annikve ja Lantini näide

Artikli ilmumise eel üritavad asjaosalised selle artikli mõju vähendada ennetava pressiteatega või siis üritavad mõnda konkureerivasse meediakanalisse saada enda jaoks soodsama kajastuse.


Näiteks tänases Äripäevas ilmunud Riigihangete Keskuse kaubamärki kasutava Hangete korraldamise MTÜ taga olevad Tom Annikve ja Margus Lantin tegid eile pressiteate oma vaidlusest Statoiliga, et jätta Statoilist muljet, kui firmast, kes üritab riigi taskust võimalikult suure summa saada ja MTÜ takistab neid.
Loodeti avalikkusele jätta muljet, et Äripäevas ilmuv info pärineb Statoililt. Tegelikult ei tulnud see vihje Statoililt, vaid teistelt hangetel osalenud ettevõtjatelt ja teema oli huvitav ning sellest tasus kirjutada.

Eelmisel aastal kasutas ennetava pressiteate tegemist ka Kalev, kui sai teada, et Äripäevas ilmub paljastus, kuidas Kalev on kvartaalsete majandustulemuste kohta avaldanud pressiteadetes eksitanud investoreid. Kalev lootis aasta aruandega need eksimused vaikselt jonksu ajada, aga selle plaani ajas luhta Äripäev, kes trikitamise avastas ja avalikkuse ette tõi. Uudise avaldamisele eelnenud päeval tegi Kalev kiiresti börsiteate.

Kui uudise puhul on ajalehele oluline olla esimene, siis uurivate lugude puhul ei ole see alati esmatähtis. Pigem tuleb see kasuks, kui asjaosalised hakkavad enne loo ilmumist tõmblema. Nii muudavad nad teema ise päevakajaliseks ja aitavad uurivat lugu võimendada ja selle vastu huvi tekitada. Online-meedia võimaldab ka ajalehel kiiresti reageerida ja teha järgmise päeva lehes ilmuvale loole eelreklaami.

Mõnikord oleme ka ise teadlikult teinud mõnele heale loole eelreklaami, et teema päevakajalisemaks muuta ja lugejates huvi tekitada. Näiteks käitusime nii eelmisel aastal Keskerakonna varjatud rahastamisskeemi paljastanud artikli puhul. Tegime lehes eelnevalt reklaamikampaania ja andsime teada, et selline paljastus ilmub. Kuna Keskerakond täpselt ei teadnud loo sisu, siis tekitas see erakonna sees ka väikese paanika. Hakati otsima inimesi, kes on Äripäeva aidanud. Olen küll hiljem kuulnud, et kui uudis Vilmsi sihtkapitalist ära ilmus, siis oli Edgar Savisaar kergendatult hinganud, sest kardeti, et loo keskmes on teised ettevõtjad ja teistsugused skeemid.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar